- via deze website

Deze week is het Nationale Museumweek, een week waarin wij normaal gesproken onze museumdeuren wagenwijd openzetten voor iedereen die onze prachtige collectie wil ontdekken. Dit jaar doen we het net even anders en brengen we een aantal van onze pronkstukken naar je toe, zodat je thuis vanaf je bank online hiervan kunt genieten.

Deze week delen we een aantal openhartige verhalen van onze ‘gouden’ vrijwilligers, de helden van ons museum. Hierin vertellen ze over hún persoonlijke pronkstuk die het museum rijk is en waarom ze daarvoor hebben gekozen. Laat je verrassen door vier bijzondere verhalen! 

Verhaal #1: Persoonlijke Pronkstukken

Het woord is aan Vera Vincken van de taakgroep rondleidingen.

“Mijn pronkstuk van het museum zijn de topografische kaarten en de Kadaster lithostenen, die  verspreid in de Vrijdagzaal van het museum te vinden zijn. We laten niet alleen gedrukte voorbeelden zien, zoals de atlas van Spanje of de topografische kaart van Nederland, maar ook de lithostenen van bijvoorbeeld de kaart van Duitsland. Sinds ik bij het museum actief ben, heb ik een enorme bewondering gekregen voor de lithograaf. Hij moet namelijk in zijn hoofd een vertaalslag maken en dat ook nog eens in spiegelbeeld! Dat vergt veel inlevingsvermogen en vooral veel vakmanschap. Je hebt echt een vaste hand nodig. Het tekenen van een landkaart is daarbij extra moeilijk, omdat dat heel nauw luistert. Ik heb eens een verhaal gehoord dat de lithograaf een lettertje verkeerd had geschreven waardoor de kaart helemaal opnieuw getekend moest worden! Het is gewoon superveel werk. Daarom heb ik extra veel bewondering voor de lithograaf die vroeger de landkaarten maakte.

Wist je trouwens dat door de ontdekking van de steendruktechniek in 1798 ook het gebruik van de landkaart veranderde? Landkaarten bestonden al veel langer en werden gebruikt om onlangs ontdekte werelden in kaart te brengen. Het intekenen van een landkaart was toen nog handwerk en dat moest steeds opnieuw worden gedaan. Door de komst van de steendruktechniek konden landkaarten sneller en makkelijker gedrukt en verspreid worden, waardoor ze niet meer schaars en dus duur waren. Hierdoor werd de landkaart een algemener gebruiksmiddel voor bijvoorbeeld scholen. Ik vind het bijzonder dat de steendruk dat effect heeft gehad op de landkaart.”  

Kadaster lithostenen  Afbeelding Nationale Museumweek 2020

Nationale Museumweek 2020: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud. In vrijheid.

__________________________________________________________________________

Verhaal #2: Persoonlijke Pronkstukken

Het woord is aan Clara van Lierop van de taakgroep techniek.

“Deze krijtlitho van Théophile-Alexandre Steinlen spreekt me enorm aan. De prent is zo’n 100 jaar oud, maar hij kan net zo goed van deze tijd zijn. Op de litho zie je Servische vluchtelingen die tijdens de Eerste Wereldoorlog op de vlucht waren. Je ziet strakke gezichten, het dode dier op de achtergrond en alles wat ze nog bezitten als een zware last op de rug. De lijnen zijn heel krachtig en expressief, vooral van de vermoedelijke vrouw met het kind op haar armen. De achtergrond is gereduceerd tot zachte lijnen. Eigenlijk is de litho heel actueel. Vluchten is van alle tijden. Ook vandaag de dag vluchten talloze mensen voor een betere toekomst. Ik kijk naar deze litho en besef dat ik heel rijk ben, veel kan verliezen en dat ik de vluchteling van morgen kan zijn. Ook zijn veel mensen druk met van alles en vluchten in de waan van alledag. Het overpeinzen van de dag is er vaak niet meer bij. Ik zie veel in de prent en vind het daarom een heel symbolische litho.”

Titel: Exodus Servië

Maker: Théophile-Alexandre Steinlen

Jaar: 1919

Krijtlitho Steinlen Afbeelding Nationale Museumweek 2020

Nationale Museumweek 2020: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud. In vrijheid.

___________________________________________________________________________

Verhaal #3: Persoonlijke Pronkstukken

Het woord is aan Anita van Elteren van de taakgroep balie.

“Mijn persoonlijk pronkstuk is de handpers die in het werkatelier van het museum staat. Deze handpers wordt tijdens drukdemonstraties nog veel gebruikt. De oude pers intrigeert mij en wekt mijn nieuwsgierigheid. Niet alleen omdat ik het oude vakmanschap zo mooi vind, maar ook vanwege de interactie die het apparaat teweeg brengt. Ik tip de bezoekers om vooral ook naar het werkatelier te gaan en begeleidt ze daarin, zodat ze de handpers in actie zien. Ze komen daarna altijd heel enthousiast terug, vol verhalen. Bezoekers mogen soms het apparaat onder begeleiding zelf bedienen en ervaren dan hoe zwaar het is. Ze stellen veel vragen en de drukker vertelt enthousiast zijn verhaal. Ik denk dat het de verrassing van het onverwachte is waarom ze zo enthousiast zijn. Ikzelf vind de combi geweldig: de oude handpers, de enthousiaste drukker en de verraste bezoeker. Dat maakt dat er altijd een gezellige sfeer hangt en dat vind ik leuk.”

Handpers: Steinmesse & Stollberg GmbH Nürnberg

Jaar: ca. 1860

 IMG_4552  Afbeelding Nationale Museumweek 2020

Nationale Museumweek 2020: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud. In vrijheid.

___________________________________________________________________________

Verhaal #4: Persoonlijke Pronkstukken

Het woord is aan Ineke Kemperman van de taakgroep collectie: 

“Wat ik heel bijzonder vind, zijn de spotprenten van Johan Braakensiek. Ik werk in het archief en ben deze spotprenten, waaronder deze ‘Duitsche Vleermuispolitiek’, vorig jaar in de map van De Amsterdammer, een oud dagblad dat later De Groene Amsterdammer heette, tegen gekomen. De politieke spotprenten van Johan Braakensiek werden daar eens per week bijgevoegd. Ik schat dat ze daar rond 1892 mee zijn begonnen. Wat ik zo bijzonder vind en wat me verbaasde toen ik ze ontdekte, is dat er in die tijd al politieke tekenaars waren. Dat ze toen al, met een paginagrote tekening, de politiek op de korrel namen. Dat vind ik heel verrassend. Hij heeft er ongeveer 650 gemaakt, waarvan wij er zeker 100 in ons bezit hebben, dus hij is er jarenlang mee doorgegaan. Op elke tekening kom je een stuk geschiedenis van de plaatselijke, binnen- of buitenlandse politiek tegen waarover je vroeger op school hebt geleerd. Dat is zo leuk om te zien en te lezen.”

Titel: Duitsche Vleermuispolitiek

Maker: Johan Braakensiek

Jaar: 1917

 De Duitsche Vleermuispolitiek  Afbeelding Nationale Museumweek 2020

Nationale Museumweek 2020: Ontdek samen – juist nu – ons échte goud. In vrijheid. 

Vorige bericht:

STEUN HET MUSEUM EN DRAAG EEN STEENTJE BIJ!

Steunactie

Met passie, liefde en plezier informeren en inspireren we sinds 2001 onze bezoekers over alle aspecten van de steendruk en de lithografie. Juist in déze tijd, nu alle musea dicht zijn en we aan huis zijn gekluisterd, willen we mensen laten...

Lees meer

ongeveer 1 maand geleden - via deze website
Volgende bericht:

Mucha in het Eindhovens Dagblad

Het Eindhovens Dagblad heeft op 30 maart 2020 een uitgebreid artikel over onze upcoming expositie 'Alphonse Mucha, Meester van de Art Nouveau' gepubliceerd. Daar zijn we als museum natuurlijk enorm trots op. Het hele artikel is hier te lezen.De Mucha...

Lees meer

2 maanden geleden - via deze website

Terug naar het overzicht van actualiteiten